Náš tip

Ikea oslavila 50 let

IKEA oslavuje! Před padesáti lety, 28. října 1958, totiž Ingvar Kamprad, zakladatel IKEA, otevřel první obchodní dům IKEA ve švédském Älmhultu! Za těchto padesát let se událo mnohé – bylo otevřeno 285 obchodních domů, do řad zaměstnanců vstoupilo 127,800 pracovníků ve 40 zemích celého světa. Obchodní myšlenka IKEA – nabízet výrobky pro zařízení domácnosti s dobrým designem a funkcí za ceny tak nízké, že si je může dovolit většina lidí – však zůstává od počátku stejná a je vidět za každým krokem, který společnost od svého založení v nejrůznějších koutek světa udělala.

 

Svoji firmu s názvem IKEA založil Ingvar Kamprad v roce 1943. Bylo mu tehdy pouhých 17 let. O deset let později, v roce 1953, povzbuzen úspěchem firmy, otevřel Ingvar první předváděcí halu, kde si zákazníci mohli nábytek před koupí prohlédnout a dokonce i vyzkoušet. Od této doby se také datuje začátek vlastní výroby nábytku pod značkou IKEA, po němž následuje „vynález“ plochého balení a představení prvních katalogů.

Obrovská obliba společnosti vyústila v roce 1958 v otevření prvního obchodního domu ve Švédsku. Na 6 700 metrech čtverečních v něm tehdy pracovalo 50 zaměstnanců. O dva roky později byla otevřena i první restaurace IKEA, v souladu s prokázaným a oblíbeným tvrzením Ingvara Kamprada, že „hladoví lidé nedělají obchody“.

Těmito kroky se IKEA vydala na cestu mezi významné světové společnosti. Otvírala další a další obchodní domy po celém světě: v roce 1963 byl ve Švýcarsku otevřen první obchodní dům mimo Skandinávii, po něm následoval v roce 1974 obchodní dům v Německu (které dnes pro IKEA představuje největší trh). V roce 1985 IKEA překonala oceán a vstoupila na území Spojených států amerických. A opět slavila úspěch, stejně jako v roce 1998 v Číně. Poté IKEA zaměřila svou pozornost na východní Evropu. První obchodní dům v tomto regionu byl otevřen v roce 1990 v Maďarsku.

V současné době IKEA Group spravuje 253 obchodních domů ve 24 zemích, dalších 32 obchodních domů je v rukách partnerů v rámci franšízových ujednání. V historicky prvním obchodním domě IKEA v Älmhultu dnes pracuje 230 zaměstnanců na 22 000 metrech čtverečních. A zatímco v roce 1958 bylo vytištěno 400 000 katalogů, v letošním roce se toto číslo přiblížilo 200 miliónům ve 27 světových jazycích.

 

Za svůj úspěch vděčí IKEA náročné, ale geniální obchodní myšlence Ingvara Kamprada. Kvalitní a funkční výrobky za nízkou cenu – to je základem IKEA od samého počátku její existence coby malé rodinné firmy (ve vlastnictví rodiny je nicméně i dnes). Důležitou roli ve snaze o udržení co nejnižších nákladů a cen hraje úsilí o maximální využití surovin a přizpůsobení výroby potřebám a vkusu lidí. Právě tato strategie pomohla společnosti IKEA dostat se na vedoucí pozici, i když, jak říká Ingvar Kamprad: „Opravdový úspěch teprve přijde.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.