IKEA oslavuje! Před padesáti lety, 28. října 1958, totiž Ingvar Kamprad, zakladatel IKEA, otevřel první obchodní dům IKEA ve švédském Älmhultu! Za těchto padesát let se událo mnohé – bylo otevřeno 285 obchodních domů, do řad zaměstnanců vstoupilo 127,800 pracovníků ve 40 zemích celého světa. Obchodní myšlenka IKEA – nabízet výrobky pro zařízení domácnosti s dobrým designem a funkcí za ceny tak nízké, že si je může dovolit většina lidí – však zůstává od počátku stejná a je vidět za každým krokem, který společnost od svého založení v nejrůznějších koutek světa udělala.
Svoji firmu s názvem IKEA založil Ingvar Kamprad v roce 1943. Bylo mu tehdy pouhých 17 let. O deset let později, v roce 1953, povzbuzen úspěchem firmy, otevřel Ingvar první předváděcí halu, kde si zákazníci mohli nábytek před koupí prohlédnout a dokonce i vyzkoušet. Od této doby se také datuje začátek vlastní výroby nábytku pod značkou IKEA, po němž následuje „vynález“ plochého balení a představení prvních katalogů.
Obrovská obliba společnosti vyústila v roce 1958 v otevření prvního obchodního domu ve Švédsku. Na 6 700 metrech čtverečních v něm tehdy pracovalo 50 zaměstnanců. O dva roky později byla otevřena i první restaurace IKEA, v souladu s prokázaným a oblíbeným tvrzením Ingvara Kamprada, že „hladoví lidé nedělají obchody“.
Těmito kroky se IKEA vydala na cestu mezi významné světové společnosti. Otvírala další a další obchodní domy po celém světě: v roce 1963 byl ve Švýcarsku otevřen první obchodní dům mimo Skandinávii, po něm následoval v roce 1974 obchodní dům v Německu (které dnes pro IKEA představuje největší trh). V roce 1985 IKEA překonala oceán a vstoupila na území Spojených států amerických. A opět slavila úspěch, stejně jako v roce 1998 v Číně. Poté IKEA zaměřila svou pozornost na východní Evropu. První obchodní dům v tomto regionu byl otevřen v roce 1990 v Maďarsku.
V současné době IKEA Group spravuje 253 obchodních domů ve 24 zemích, dalších 32 obchodních domů je v rukách partnerů v rámci franšízových ujednání. V historicky prvním obchodním domě IKEA v Älmhultu dnes pracuje 230 zaměstnanců na 22 000 metrech čtverečních. A zatímco v roce 1958 bylo vytištěno 400 000 katalogů, v letošním roce se toto číslo přiblížilo 200 miliónům ve 27 světových jazycích.
Za svůj úspěch vděčí IKEA náročné, ale geniální obchodní myšlence Ingvara Kamprada. Kvalitní a funkční výrobky za nízkou cenu – to je základem IKEA od samého počátku její existence coby malé rodinné firmy (ve vlastnictví rodiny je nicméně i dnes). Důležitou roli ve snaze o udržení co nejnižších nákladů a cen hraje úsilí o maximální využití surovin a přizpůsobení výroby potřebám a vkusu lidí. Právě tato strategie pomohla společnosti IKEA dostat se na vedoucí pozici, i když, jak říká Ingvar Kamprad: „Opravdový úspěch teprve přijde.“